Föreläsningar

1. Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så återställer du den

Omslag "Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag."Tänk dig att du kastar in en liten, mental handgranat var elfte minut i kroppens viktigaste och känsligaste del. Det är vad som sker när du sitter i ett kontorslandskap. Eller att du detonerar en var fjärde minut. Så ofta kollar en medelanvändare på mobilen. Tänk dig att du blir störd varannan minut i stället. Så kan det vara i skolan idag.

  • Så går det till när vi läser, skriver, lär oss och är kreativa med utgångspunkt från hjärnan.
  • Vad händer när den påverkas av multitasking, störande miljöer, när du läser på papper eller skärm, din sömn och andra pauser?
  • Så återställer du din hjärna till en bättre version.

Det har aldrig varit lättare att misslyckas. Vi behöver inte ens anstränga oss. Vi har på ett finurligt sätt byggt in möjligheten att misslyckas i miljön, tekniken och kulturen. Å andra sidan har det aldrig varit lättare att lyckas, för den som har kunskap om hjärnan och använder den.

”Vi upplevde att vi fick många nya kloka tankar efter dagen kring vår arbetsmiljö och vårt nuvarande arbetssätt.

Vi valde därför att arbeta med den fysiska miljön men likväl den psykosociala vilket har medfört ett mycket bättre arbetsklimat. Vi är idag en mycket effektivare och fokuserad organisation med bättre möjligheter efter den nya kunskapen vi tagit till oss

Jag kan rekommendera att ta in Tomas och ta del av hans erfarenheter, det finns mycket att vinna.”
Susanne Lindgren, CEO Retail Knowledge

Läs mer om föreläsningen/utbildningen här (du kommer till bokens webbplats).

2. Därför presterar elever och studenter som multitaskar sämre

Föreläsningen utgår från 1. Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så återställer du den, men den är anpassad till skolans/universitetens förutsättningar.

  • Elever som pluggar hemma kan bara koncentrera sig i ungefär två minuter, sen kollar de på sociala medier eller något annat. Och så fortsätter det. Efter femton minuter har de bara använt 65 procent av tiden till skolarbetet, visar amerikansk forskning.
  • Nästan en tredjedel kollar på tv, messar, lyssnar på musik etcetera för det mesta när de pluggar. De som deltagit är mellan åtta och 18 år.
  • TimglasFör äldre elever är det mer eller mindre regel att använda nätet till annat än skolarbete. 80 procent låter sig störas av sms och 15 procent säger att de skickar elva eller fler sms under en lektion, enligt en studie.
  • 58 procent av juridikstudenterna, som gick andra eller tredje året, kollade på annat mer än halva föreläsningen.

”Dalströms föreläsning klargör i sakliga och lättbegripliga ordalag hur våra hjärnor påverkas negativt av distraktion och hur vi kan agera för att få bättre fokus i studier och arbete.

Jag är nu också helt på det klara med varför mobiltelefonen inte är mina elevers bästa studiekompis.

Den här föreläsningen innehåller många guldkorn för såväl elever, pedagoger som människor i allmänhet och rekommenderas till alla som vill öka sin förståelse för hjärnans villkor för inhämtning av kunskap.”
Ylva Slagbrand, leg. gymnasielärare, Björknäsgymnasiet i Boden

Yngre elever. Innehållet är i stort sett detsamma som för äldre elever/studenter, men lite förenklat. En elev i årskurs sju sammanfattade min föreläsning så här.

”Han gav tips om hur man skulle plugga för att hjärnan skulle ta in det.”
Elevens lärare skrev: ”Det var många som uppskattade dina illustrationer, bland annat timglaset om arbetsminnet.”
Lärare Dalaröskola”

”Hon har ‘många järn i elden’ ett uttryck för människans förmåga att hålla flera tankar och uppgifter igång samtidigt. Tomas förklarar på ett enkelt och förståeligt sätt hur det fungerar. Hjärnans arbetsminne är inte så stort som jag trodde.

Klarar människan att hålla fler tankar igång samtidigt? Hur påverkas vi av all information och alla intryck när vi arbetar med något som kräver vår koncentration? Hur får vi läsinlärningen att fungera på bästa sätt, vad är bäst att läsa på?

Dessa frågor får tänkvärda, och en del självklara svar under Tomas föreläsning om: ”Läs och skrivprocessen – hur går den till och hur påverkas den av multitasking?”
Lars Preuss, specialpedagog, Göteborgs högre samskola

Läs mer om föreläsningen/utbildningen r (du kommer till bokens webbplats).

3. Kommunicera på hjärnans villkor

Vi går igenom hur läs- och skrivprocessen fungerar ur hjärnans perspektiv – och hur du skriver texter som kommunicerar på Bokomslag "Bäst i text".hjärnans villkor.

• Hur ska din text se ut för att attrahera läsarens hjärna?
• Hur ska en rubrik skrivas på nätet?
• Varför kommunicerar korta texter sämre?
• Varför kraschar läsarens korttidsminne?
• Hur lagras information i långtidsminnet?
• Så bygger hjärnan ett varumärke.
• Så hämtar hjärnan information.
• Vad tittar läsarna intuitivt på när de kommer till en webbsida?
• Vad kan jag göra för att få läsarna att fortsätta att läsa i min text?
• Och hur..?

”Otroligt lärorikt, intressant och bra. Visdom.”
En deltagare i kvällskursen ”Skriftlig kommunikation”. Målgrupp: yrkesverksamma kommunikatörer. Arrangör: Medieinstitutet.

Läs mer om föreläsningen/utbildningen här (du kommer till bokens webbplats).

4. Responsiva texter – så får ni ut maximalt i alla kanaler

Bild: Responsiv webbdesign

Alla talar om responsiv webbdesign. Men hur bra kommunicerar den egentligen?

Forskare talar om fyra olika ekosystem med olika regler och förutsättningar, så hur bra är responsiv webbdesign ur ett kommunikativt perspektiv? Och är den anpassad till hjärnans sätt att arbeta?

• Hur tittar våra hjärnor intuitivt på papper, en dator, smartphone och surfplatta?
• Hur påverkar människors relation till olika kanaler era möjligheter att kommunicera?
• När, var och hur läser vi i olika kanaler?
• Så tillfredsställer du olika typer av besökare – inom ramen för responsiv web.
• Så skriver du responsiva texter.
• Responsiv webbdesign inte så begränsat och statiskt som många tror.

Vi utgår från vissa delar i 3. Kommunicera på hjärnans villkor.

Ni får konkreta råd och verktyg för en responsiv webbplats

”Inspirerande föreläsning – jag vill bara höra mer!”
Gunilla Styhr, journalist, skribent, webbredaktör, Uppsala universitet.

Mer information om föreläsningen/utbildningen här.

5. Skräddarsydda utbildningar

Skulle du vilja kombinera de olika alternativen. Eller lägga till något annat.

Tomas har hjälpt oss mot målet att bli ”Sveriges Bästa Spelsajt”. Under 5 dagar förmedlade han sina unika kunskaper om hur text påverkar oss och hur vi skapar intressant och relevant innehåll för läsaren.Inspirerande!
Therése Lindström, säljchef, svenskaspel.se
Utbildningen har genomförts i samarbete med Medieinstitutet.

 


I Arkiv